Findability testing, een mooie aanvulling op usability testing

Op frankwatching een interessant artikel gelezen over ‘findability testing’. Usability testing, ofte het testen van de gebruiksvriendelijkheid en effectiviteit van een website, is inmiddels een redelijk ingeburgerd fenomeen en levert ons heel waardevol informatie. We leren hoe de bezoekers zich door de site bewegen, wat ze snappen en wat niet, waar ze vastlopen en veel meer. Maar het laat wel een belangrijk aspect onbelicht: de weg naar de website. “Hoe zoeken mensen naar mijn content en vinden ze dan mijn site?”

Je kunt veel leren van webstatistieken: op welke manier zijn ze op de site gekomen (direct, via zoekmachine of andere site), welke zoektermen hebben ze gebruikt en op welke pagina zijn ze binnengekomen. Maar ook voor ‘findability testing’ leer je het meest door observatie.

Ferry den Dopper definieert findabiluty testing als volgt:

Findability testing is een kwalitatieve onderzoeksmethode waarbij representatieve gebruikers vrij online (informatie) zoeken binnen een gegeven aandachtsgebied. Doel van de methode is inzicht te krijgen in:
(a) de informatiebehoefte en de daaruit voortvloeiende zoekstrategie van de doelgroep, en
(b) de vindbaarheid van een specifieke website binnen deze context.”

Het lijkt me een ideale aanvulling op usability testing, zeker als je multi-kanaal werkt. Het geeft immers waardevolle informatie over welke kanaal een klant prefereert voor bepaalde producten of diensten.

De volledig post vind je hier:
http://www.frankwatching.com/archive/2008/01/14/findability-testing-de-ontbrekende-schakel/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s